محصولات

کتاب «سایه و 99 داستانک دیگر»

از {{model.count}}

مجموعه داستانک

تعداد
نوع
10,000 تومان
محصول مورد نظر موجود نمی‌باشد.
  • {{value}}
مقایسه
کمی صبر کنید...

داستان مینی‌مال یا داستانک معمولان کوتاه‌ترین حالت روایت داستان، و غالبن در پی یک کشف ضربه‌زننده است؛ این کشف خواننده را با ایجاد شوک یا تمسخری غافلگیر می‌کند. 

در دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی جنبش مینیمالیسم در بیشتر هنرها از موسیقی و ادبیات تا نقاشی و هنرهای تجسمی راه پیدا کرد و از سادگی و روشنی بیان و روش‌های ساده برای خلق آثار هنری بهره گرفت. در ادبیات داستانی نیز short short story  یا داستان خیلی کوتاه جای خود را به عنوان یک جریان باز کرد که در اصطلاح به آن داستان مینی‌مال (داستانک) می‌گویند. 

اگر داستان کوتاه طبق تعریف ادگار آلن‌پو در یک نشست خوانده می‌شود، داستان مینی‌مال، باید در یک و در موارد نادری، سه تا پنج دقیقه خوانده شود. اگر «داستان کوتاه» برشی از زندگی است، «داستان مینی‌مال»، برشی ناگهانی و بسیار محدودتر از زندگی است و باید چنان کوتاه باشد که تأثیر احساسی‌اش قوی به‌نظر برسد. مرکز ثقل این داستان، یک شخصیت یا یک رخداد است. اگر در داستان کوتاه، حداکثر ففقط نگاه شخصیت متحول می‌شود (و نه کاراکترش)، در داستان مینی‌مال، همین هم ممکن است پیش نیاید.


مینی‌مالیسم می‌کوشد زبان غیر ضروری اثر را حذف کند، زبانی که مانع تفسیر خواننده می‌شود و در نقاشی یا نمایش‌نامه، در موسیقی یا نثر، حذف هنرمند از اثر یا نبود صدای مشخص یک راوی مسلط، هدف اصلی مینی‌مالیسم است. نویسنده‌ی مینی‌مالیسم چه از طریق گرایش به راوی اول‌شخص، چه از طریق شخصیت‌های قوی روایت‌گر و تغزل‌های مبتنی بر خیال، لحظات خاصی را به نمایش می‌گذا‌رد که در روایت خلاصه شده و عاری از تفسیر راوی است. سبک مینی‌مالیسم، این امکان را فراهم می‌کند تا اثر به شکل‌های متنوعی تفسیر شود و در این راه مخاطب می‌تواند از تجربه‌های شخصی خود کمک بگیرد.


جزئیات مینی‌مالیستی که از زبان راوی به‌دست می‌آید، موجب می‌شود تا خواننده حس کند جزئی از داستان است. در این سبک، تنها بخشی از جزئیات در اختیار ما قرار می‌گیرد و ما ناچاریم به داشته‌های شخصی راوی اعتماد کنیم. نویسنده‌ی داستان مینی‌مال، خواننده را مستقیماً به ورطه‌ی صحنه‌ی داستان می‌اندازد، بی‌آنکه جزئیات امر را در اختیارش بگذارد و یا راهنمایی‌اش کند.


آشنایی من با داستانک

با اینکه من از طرفداران سرسخت رمان و داستان‌های بلند هستم؛ اما همیشه به کوتاه‌نویسی علاقه‌ی خاصی داشتم. نوشتن «جملات قصار» و «کاریکلماتور» را امتحان کرده ام؛ و لذت زیادی از آن برده‌ام. به خودم گفتم شاید «نوشتن داستانک» هم به همین اندازه لذت‌بخش باشد؛ این شد که در کارگاه «صد داستانک» استاد کلانتری شرکت کردم. و درست فکر می‌کردم. نوشتن «داستانک» هم به اندازه‌ی نوشتن «کاریکلماتور» برای من جالب و جذاب است.

قالب «داستانک» به من فرصت می‌دهد به اطرافم دقیق‌تر نگاه کنم؛ تخیل خود را فعال کنم؛ و داستان‌های جالبی خلق کنم. به نظرم در دنیای شلوغ امروز، داستانک می‌تواند نیاز ما برای خواندن داستان را ارضا کند. برای خواندن هر داستانک، شاید فقط چند دقیقه زمان لازم باشد؛ اما تأثیر آن در ذهن ما مدت زیادی باقی می‌ماند. داستانک‌ها شما را سرگرم می‌کنند؛ شگفت‌زده‌تان می‌کنند؛ شما را به فکر فرو می‌برند؛ و شاید لبخندی بر لبتان بنشانند.

امیدوارم از خواندن این مجموعه داستانک لذت ببرید. خوشحال می‌شوم نظرات خود را از طریق راه‌های ارتباطی زیر با من در میان بگذارید:


سایت:           mitrajajarmi.com

اینستاگرام: Instagram.com/mitra.jajarmi

ایمیل:       mitra.jajarmi@yahoo.com



دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...

ارتباط با من

می توانید با من از طریق ایمیل یا دایرکت اینستاگرام در ارتباط باشید.

mitra.jajarmi@yahoo.com